niedziela, 7 lipca 2013

Fragment wywiadu z Edurne Pasaban- Himalaistką

Edurne Pasaban Lizarribar (ur. 1 sierpnia 1973 w TolosieHiszpania) – 

himalaistka baskijska, zdobywczyni Korony Himalajów, czyli wszystkich 14 szczytów powyżej 8 tysięcy metrów!




fot. Archiwum Edurne Pasaban

Michał Lachowicz: Skąd wzięła się u Pani pasja do gór? Jak się to wszystko zaczęło?

Edurne Pasaban: Rodzice zaszczepili ze mnie tę pasję kiedy byłam mała. Zabierali mnie na wycieczki w Pireneje. Kiedy skończyłam 14 lat zapisałam się na kurs wspinaczki do klubu alpinistycznego w moim rodzinnym mieście, Tolosie. Dzięki temu nauczyłam się bardzo dużo o wspinaniu i o świecie alpinizmu. Miałam szczęście spotkać ludzi, którzy znali się na rzeczy i pomogli mi rozwinąć skrzydła. Powoli zaczęłam się wspinać razem z nimi. Zaczęliśmy od Pirenejów. Potem były Alpy, Andy i w końcu trafiłam w Himalaje.

ML: Która góra ze zdobytych jest najbliższa Pani sercu?

ED: Kiedy zaczynasz zdobywać góry wysokie i trafiasz w Himalaje góra, o której najbardziej marzysz i która stanowi największe wyzwanie to K2. Kiedy w końcu dostajesz szansę, aby ją zdobyć jest to spełnienie marzeń, absolutny sen.

ML: Co dały Pani góry? Czy czuje się Pani tam szczęśliwa?

EP: Tak, bardzo szczęśliwa. W górach odnalazłam moją życiową drogę i pasję. Odkryłam i powiązałam wiele elementów mojego życia osobistego. Wierzę, że góry nauczyły mnie tego, jak być lepszym człowiekiem. Dały mi znacznie więcej niż zabrały. Wierzę, że kiedy człowiek robi to co kocha może powiedzieć, że jest naprawdę szczęśliwy. 

ML: Czego nauczyła się Pani tam, w górach?

EP: Nauczyłam się wielu rzeczy. Alpinizm pokazał mi, jak bardzo jestem zdeterminowana i, że czasami jestem trochę egoistką. Zbyt wiele zdarza mi się myśleć o sobie. Góry pokazały mi też, że trzeba uważać i dbać o ludzi wokół mnie, którzy mnie kochają, bo po powrocie do domu może doskwierać samotność. Zrozumiałam, że muszę o nich dbać.

fot. Archiwum Edurne Pasaban

      Zdobyte ośmiotysięczniki:

  • 23 maja 2001 – Mount Everest
  • 16 maja 2002 – Makalu
  • 5 października 2002 – Czo Oju
  • 26 maja 2003 – Lhotse
  • 19 lipca 2003 – Gaszerbrum II
  • 26 lipca 2003 – Gaszerbrum I
  • 26 lipca 2004 – K2
  • 20 lipca 2005 – Nanga Parbat
  • 12 lipca 2007 – Broad Peak
  • 1 maja 2008 – Dhaulagiri
  • 5 października 2008 – Manaslu
  • 18 maja 2009 – Kanczendzonga (jako trzecia kobieta w historii po Ginette Harrison i Gerlinde Kaltenbrunner)
  • 17 kwietnia 2010 – Annapurna
  • 17 maja 2010 – Sziszapangma

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz